Trainingul de Dezvoltare a Abilităților Profesionale pentru Instituțiile Inovative a avut loc

În perioada 07-10 decembrie 2015 Agenția pentru Inovare și Transfer Tehnologic (AITT) a organizat o serie de cursuri în domeniul inovației cu scopul de a îmbunătăți calitățile profesionale ale lucrătorilor din cadrul instituțiilor inovative de pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

Cu un cuvânt de salut în cadrul acestui eveniment a venit Directorul General al Agenției pentru Inovare și Transfer Tehnologic, Roman Chircă care a reiterat importanța activității inovaționale în Republica Moldova și rolul crescând al acesteia la nivel mondial.

Evenimentul a fost dispersat în mai multe module cu tematică diferită, după cum urmează:

Modulul: Instrumentele activității inovaționale și cele mai bune practici

În calitate de speaker a fost  Melania Lefter, specialist coordonator în cadrul Agenției pentru Inovare și Transfer Tehnologic. Subiectele abordate au vizat premisele de dezvoltare a activității inovaționale în diverse domenii prin evidențierea surselor  și instrumentelor activității inovaționale cum este proprietatea intelectuală, inclusiv a  celor mai bune practici. Feedback-ul primit de la participanții trainingului a confirmat interesul acestora pentru inovații și dezvoltarea activității inovaționale în cadrul întreprinderilor și instituțiilor în care activează, inclusiv pentru modalitatea de evaluare a ideilor inovaționale și a activității propriu-zise, însă a dezvăluit și necesități ale participanților la training care au recunoscut că au nevoie să se familiarizeze cu componentele proprietății intelectuale  și cum poate fi utilizată aceasta atît pentru dezvoltarea activității inovaționale cît și în scop comercial.

Modulul: Marketingul Inovațional

A fost condus de către Doinița Ulinici, specialist-coordonator, secția Infrastructură de Dezvoltare din cadrul Agenției pentru Inovare și Transfer Tehnologic.

În cadrul modulului dat participanții au avut oportunitatea de a se familiariza cu conceptul de Marketing Inovativ, cu modalitățile de promovare a produselor inovaționale, cu istoriile de succes ale companiilor inovatoare și de asemenea s-a pus în discuțiile subiectul dispariției de pe piață a unor produsele inovative și foarte interesante. Participanții au avut posibilitatea de a-și expune părerile pe marginea acestui subiect în special în cadrul a 2 studii de caz, unde acestea au fost repartizați în câte 2-4 echipe. În cadrul unuia dintre studii, participanții au identificat soluții de promovare a unui produs inovativ și au venit totodată cu recomandări pentru compania fictivă descrisă în studiu.

Modulul:  Managementul Inovațional

A fost condus de către dl Marian Jalencu, conf. Dr., Șef catedră Administrarea Afacerilor, Universitatea de Stat din Moldova, Administrator al Incubatorului de Inovare “Inventica-USM”.

În cadrul acestui modul s-a evidențiat specificul inovației și managementul acesteia în dependență de tipul organizației manageriale. De asemenea, s-a discutat despre modul de valorificare a inovațiilor și produselor inovaționale, inclusiv în  dependență de ciclul de viață a produselor.  Un accent deosebit s-a pus pe modul de atingere a avantajului competitiv în baza inovațiilor.

În final, s-au evidențiat sursele de inovație, în special de Transfer Tehnologic și necesitatea dezvoltării unei conlucrări dintre instituțiile de cercetare, universități și mediul de afaceri în vederea eficientizării respectivului proces. S-a conturat  concluzia că este necesar de a dezvolta Incubatoarele de Inovare, Oficiile de Transfer Tehnologic și Parcurile Științifico-Tehnologice.

Modulul: Creativitate și Inovație

În calitate de speaker a fost  dna  Mihaela Balmuș-Andone, lector universitar,  Universitatea de Stat din  Moldova.

Desfăşurarea training-ului cu tematica “Creativitatea motivantă – generator de inovaţie” s-a desfăşurat într-o atmosferă lucrativă, manifestându-se o vie interacţiune dintre  membrii participanţi. Subiectele abordate au provocat un real interes, soldându-se cu formularea  unor recomandări aplicabile în sfera de activitate  a participanţilor. În esenţă  training-ul a  reprezentat un schimb de experienţe între specialiştii din diverse domenii.

Modulul: Aspecte Organizative și Abilități Personale Necesare pentru Scrierea Proiectelor Internaționale.

A fost condus de Igor Plămădeală, Manager de Proiecte, Agenția pentru Inovare și Transfer Tehnologic. În cadrul acestui modul a fost discutată tema: Orizont 2020 și Programul bilateral Moldova-România. Ca într-un final să fie expus modele reușite de scriere a unui proiect însoțite desigur de sfaturi utile pentru scrierea unui proiect de succes.

Festivitatea s-a încheiat cu înmânarea diplomelor pentru cei mai buni participanți.